Шкільне життя

       16 листопада - День толерантності



На початку весняної пори ми вшановуємо Великого Кобзаря, світоча українського народу, нашого Пророка Тараса Шевченка.
Ми у березневі дні наповнюємо свої серця вдячністю і гордістю за дарованого нам Богом Поета.🕯



















         

Виховна година " Всім серцем любіть Україну свою"



Мета: розширювати знання про Україну як незалежну державу з давньою
    славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями;розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом; виховувати почуття гордості й любові до Батьківщини.
Обладнання: пісня  про Україну, слайди: «Державні символи України»,
«Народні символи України», «  Прислів’я про Україну»,  «Заповіді маленького патріота».
Хід заходу
(Звучить пісня про Україну)
Учитель.
Україна… Золота і чарівна сторона. Земля рясно уквітчана зеленню. Історія мужнього народу, що віками боровся за свою волю, щастя.
Україна — це наша найрідніша земля , земля де ми народились , де завжди нас чекає    батьківська домівка, наша дорога і мила Батьківщина.


Сьогодні на виховній годині ми поведемо мову на тему «Всім серцем любіть   Україну свою».Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу дорогу країну, хочемо, щоб вона стала сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
Учні.
Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,
Бо щастя жити ти мені дала.
Для мене ти одна і рідна, і єдина,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я — твій громадянин, я прагну підростати,
Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла.
Моя свята і рідна, Україно-мати,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!
Учитель.
Громадянин України — це ти і я, це люди, які постійно живуть в Україні, люблять її і є патріотами своєї Вітчизни. Патріот - той хто любить свою Батьківщину, рідну мову, відданий своєму народові , готовий для них на жертви й подвиги.
Учень.
Любов у нас до Батьківщини
Іде із серця глибини.
Ми – патріоти України
Її ми дочки і сини.
Бесіда.
-А як ви гадаєте,чи є серед сучасних українців, ваших рідних патріоти?
-А як ви вважаєте,патріотами своєї держави можуть бути тільки дорослі ,чи чи можуть бути і діти?
-А що треба дитині для того, щоб відчувати себе справжнім патріотом України , її громадянином?
Учні.
1.     Добре вчитись , щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю та приносити користь.
Освіта — світло! Це запам’ятай!
У школі добре вчись.
І різні труднощі долай,
Лети до світла — ввись!
2.     Брати активну участь у житті класу та школи , відчувати свою причетність до шкільного життя і до життя країни.
Як будеш ти активним в школі, друже,
То з легкістю підеш в своє життя.
За все берися і старайся дуже,
То цікавішим буде майбуття.
3.     Берегти історичні і духовні пам’ятки свого народу , не руйнувати , а вивчати історію рідного краю.
Тож не брудніть священні стіни,
А квіти принесіть.
Це дорогі для всіх руїни.
Історію учіть.
4.     Любити природу , берегти і примножувати її багатства : садити ліси , сади , квіти , розчищати джерельця , щоб не міліли річки.
Чарівний світ, неначе казка!
В нім стільки дива є!
А ти вивчай його, будь ласка,
Усе довкіл — твоє!
5.     Наполегливо вивчати рідну українську мову, бо це мова нашого народу — державна мова, яку треба знати і нести її у світ.
Бо рідна мова, наче мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є.
Державні символи України
Учитель.
         Кожна держава має свої символи. Україна має свої державні символи і пишається ними. За давньою легендою давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними,сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї життя. Підросли вони і вирішили піти в світ прославляти свою матусю. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями.
         Пішов син між люди. І за трьохпроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові імя Тризуб.  Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала жовто – блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Одержав середній син імення Прапор. А там, де був найменший син,завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому  синові подарувала соловейків голос. І одержав молодший син за свій голос і величний спів імя Гімн. І з того часу ідуть поруч три брати – Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку. І там де вони проходять, лунає урочиста пісня.
            24 серпня 1991 року проголошено незалежність України . І як кожна незалежна держава Україна має свої державні символи. Назвіть державні символи  нашої Вітчизни.
До державних символів  України  належить  Державний Прапор України,  Державний Герб, Державний  Гімн.
Учні.
Герб – це офіційна емблема держави, символ влади. Золотий тризуб на блакитному тлі – дуже давній знак. Він використовувався ще за часів Київської Русі. Отже, нашому гербу – більше тисячі літ.
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню.
Національний прапор України – синьо-жовтий стяг. Синій колір – колір
чистого мирного неба. Жовтий – це колір пшеничної ниви , колір хліба , зерна. Кольори ще мають інше значення – «мир» і «багатство»,бо народ наш є мирний та працьовитий. Працею здобував він славу рідній землі.
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
-А чи знаєте ви , коли святкують українці День прапора?
Гімн – це найголовніша пісня країни. Її автор – український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла
Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням нашого Гімну.
Слова  палкі,
Мелодія врочиста –
Державний Гімн
Ми знаємо усі.
Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.

Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї лине світло навкруги.

- Як потрібно себе поводити коли звучить Гімн України?

                                                      Діти співають Гімн України
Учитель.
А ще народ України має свої споконвічні народні символи. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабу­сина вишиванка, рушник, калина біля вікна, барвінок, верба, чорнобривці — все це наші символи.
Учні. 
         Калину садили у кожному подвір'ї. Вважали її оберегом від усього злого. Вербу вважали святим деревом. На Вербному тижні, у неділю, святили вербу. Освячені її гілочки служили оберегами.
Рушник – ще один національний оберіг, народний символ України. Все життя українця пов'язане з рушниками. З  рушником вшановували появу на світ немовля, зустрічали дорогих гостей хлібом – сіллю на вишитому рушнику, проводжали в далеку дорогу, молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду. Вважалося, що візерунок вишивки оберігає від лиха та захищає від хвороб. Червоний колір символізує любов, а чорний – журбу.
Дивна квітка чорнобривець, бо ж по суті – «чужинець», а став чи не найріднішим, збагатив культуру, духовність, став одним із символів українського народу, який уособлює дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю. Вони настільки поширені в Україні, що аж не віриться –  кілька століть тому наші давні предки не знали, що такі квіти взагалі існують.
Для матерів чорнобривці – символ синівської чоловічої сили, святості, чистоти, хлоп’ячої краси й добра. Діти ж пов’язують ці квіти з образом матері, для них це символ отчого дому, материнської любові, Батьківщини.
               Пісня «Чорнобривці» виконують вчителі.

Пластиліновий мультфільм " Моя країна - Україна"
 Прислів’я про Україну
Учитель.
         Про нашу славну Україну народ склав прислів'я, вислов­люючи свою любов до рідної землі, своє зачарування, тугу. Давайте складемо прислів'я.
Учні.
1.     Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
2.     Рідна земля і в жмені мила.
3.     Всюди добре, а вдома найліпше.
4.     Кожному мила своя сторона.
5.     Нема кращого у світі, ніж твоя сторона.
6.     Батьківщина-мати, умій за неї постояти!

Учитель.
Україна! Країна волі і краси, радощі і печалі, розкішний вінок з рути і барвінку, над якою сяють яскраві зорі щасливо­го майбутнього. Ви - майбутнє України, То ж своїми знан­нями, працею, здобутками підносьте її культуру, будьте гід­ними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав Великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважай­те свій народ і нашу мелодійну мову. Шануймо себе і свою гід­ність і шановані будемо іншими.
Учень.
Я — українець, я не малорос,
Пишаюсь родом тисячокорінним.
Тарас за мене мучивсь і боровсь,
Щоб я зродився зерням України.
                       Кліп про Україну.

               Свято" Моя мама і я "

04 березня учні 1-4 класів вітали своїх мам, бабусь, дівчаток, вчителів із святом 8 Березня.



                                                             

04 березня учні 1-4 класів вітали своїх мам, бабусь, дівчаток, вчителів із святом 8 Березня.
Виховний захід "Моя мама і я"
        Слайд1 відеокліп
Ведучий.
Добрий день, дорогі гості! Сьогодні ми запросили Вас на свято, щоб привітати всіх жінок із найсвітлішим, найніжнішим, найкращим серед усіх свят - Міжнародним жіночим днем 8 березня.
Ведуча.
 Сьогодні у цій залі свято.
Ми дуже раді всіх вітати!
І, сподіваємось, що кожен
 Для себе щось узяти зможе.

Хтось настрій добрий запозичить,
 Бо посмішка усім нам личить.
 Хтось - слову доброму зрадіє,
Бо про добро усі ми мрієм.

Ведучий.
Та починати вже нам час,
Сюди запросили ми вас,
Аби всім разом у дружнім колі,
В домівці нашій - рідній школі –
 Сердечно й щиро привітати
 З сьогоднішнім весняним святом.

Ведуча.
Отже, саме в цей день, який видався чудовим і весняним, людство вшановує жінку: жінку - кохану, жінку - господиню, жінку - трудівницю, жінку - берегиню життя на Землі. А перш за все - жінку-матір.

Учениця.
Від тебе все:
І хліб, і весен перший цвіт,
1 срібний обрій, і криниця чиста.,
І серця жар, і мрій стрімких потік,
І за селом стежина серед жита.

Від тебе все:
Любов і радість визнання,
І пристрасть ласк, і щедрість долі.      
На тебе я рівняюся щодня,
Радію і милуюся тобою.

Фото колаж «Моя рідненька»
Вальс «8 Марта –цветы…»

Виходять учні
Що це за свято готується тут?
 Може почесні гості прийдуть?
Може прийдуть адмірали?
Може прийдуть генерали?
Всі: Ні! Ні! НІ!

Гадати досить!
Дивіться, ось вони гості!
Щедрі, любі, кохані!
Всі  Здрастуйте, наші мами!

Матусю, рідна, наймиліша
 Тобі ми шлем свої вірші.
Ти за усіх найкрасивіша
 У тебе сонечко в душі.


Матусю моя дорогенька,
Це свято даруєм тобі.
Яка ж бо ти ніжна, рідненька
А очі які голубі.

такі голубі, ніби небо,
Мов проліска синього цвіт.
Ніколи їм плакать не треба.
Хай радість несуть і привіт.

Пісня « Наступає свято наших мама»

На мамине свято земля оживає,
І сонечко в небі так ясно сіяє.
І небо таке голубе!
На мамине свято верба розцвітає,
І пролісок в лісі матусю вітає.

Ти найдобріша рідна мамо,
Ти все прощаєш дітлахам.
Тобі матусенько так само
Я всю любов свою віддам.

Ти з нами поруч - в хаті тихо.
Так затишно і добре нам.
Є місце радості і сміху,
Веселим пісням і казкам.

Коли ти поруч, рідна ненько,
Нічого в світі не страшне.
І б’ється рівно в нас серденько,
Біда і горе всіх мине.

Любов над нами сонцем світить,
Ми гріємось в твоїм теплі.
Вклонімось мамам вдячно, діти,
Низесенько, аж до землі!

Танок «Нежность»

Вчитель. Бабуся! Чи є на світі краща людина? Ні. Скільки вона не доспала ночей, голублячи онучат! Подивіться у бабусині очі, які вони щирі! Це погляд добра і любові, тож у цей святковий день ми хочемо привітати і наших бабусь.

 На сторінках календаря
Вісімка святкова
Всі бабусі на землі
 Будьте завжди здорові!

 У святковий день Жіночий
Тільки но розплющу очі
До бабусі побіжу
Привітаю і скажу
Що люблю її без тями
Бо піклується за нами
І годує, з нами грає
Перед сном казки читає.

Моя бабуся люба, гарна й мила.
Вона найкраща від усіх людей.
І хоч вона вже трохи посивіла
Але так щиро любить нас, дітей.

 Сміється сонце –я сміюся,
Всміхається бабуся,
Я в добрі очі їй дивлюся  -
Ніяк не надивлюся.

Хай вам сонце сміється,
Хам добро вам ведеться,
Хай годинник вам повільно лічить вік,
А Бог дарує многих, благих літ.

Пісня «Я с бабушкой своєю»

Вчитель. А зараз просять слова хлопчики. Вони охоче вітають своїх подружок. І хлопчики на знак дружби хочуть дівчаткам подарувати компліменти.

        Любі наші подружки – дівчатка,
Ми вітаєм вас сьогодні з святом.
Будьте ви красиві і привітні,
Як весняні щонайперші квіти.

 Наші дівчатка стрункі,
Очки жаринки.

Ручки – стеблинки.

Сміх – як дзвіночок.

Дівчатка, будьте здорові, будьте щасливі.

    Подарунків ми вам не даруєм
Але пісню заспіваєм
Ми вас дуже любимо, шануєм
І в честь свята в щічки розцілуєм.

     Пісня « Новенькая…»

Вчитель. Сьогодні ми не можемо не сказати й про наших тат, адже для них це дуже хвилююче і відповідальне свято. Що подарувати мамам, як зробити цей день святковим і пам’ятним?

    Наші друзі, рідні тата,
Ми вітаєм вас на святі.
Ми вас любим щиро-щиро,
Вам бажаєм щастя й миру.

Ой на 8 Березня із татом
Роботи дуже в нас багато.
Треба в хаті все прибрати,
Торт спекти, обід зварити,
Подарунки щонайкращі
Для наших жінок купити.

Діти мріють, ласкою зігріти,
Щоб ніколи не було біди…
Щоб були рідненькі в цілім світі
    Тато й мама з нами назавжди.

Але так буває , коли ми чекаємо народження  хлопчика, синочка, то на світ з’являється  дівчинка, красуня донечка  і тато спочатку засмучується. Але вибору немає …
 Не було б дівчаток  - не з’явилися на світ і хлопчики.
Тому пісня Для вас,наші тата.

    Пісня «Без замовлень»

Ведучий.
Мама — це перше слово, яке вимовляє дитина. Слово мама несе в собі надлюдські глибини скарбів! Мама дає красу та мову. У кожної людини мама стоїть на початку життєвого шляху і є початком доброти.
Дитина підростає, іде до школи і тут зустрічає її ще одна мама, яка вкладає свої знання, доброту в душу малюка.

Людина починається з добра
 Із ласки, щирості, любові.
Із батьківської хати і двора
 І з теплоти, що є у кожнім слові.

Людина в світ приходить для добра
Щоб в світі цім добро творити.
Нам зрозуміти вже давно пора
Що в серденьку з любов’ю треба жити.

Ми радо хочем привітати
 З весняним, світлим , добрим святом
 Найкращих, найдорожчих нам
Вчителів – наших других мам.

Вас вітаєм сьогодні усіх,
Зичим успіхів, радості, миру.
Вам бажаєм достатку, утіх...
 Посміхайтесь завжди, наші милі!

І хоч доля хвилини-роки
Невблаганно складає в покоси,
Ми вам скажем відверто: «Жінки-вчителі,
Ви прекрасні і взимку, і в осінь».

Даруйте ж ніжність нам і ласку,
Серця, відкриті для людей.
Хай змінить все життя на казку
Весняний день святковий цей.

Пісня про вчителів

Ведуча.
Тарас Шевченко писав:
«У нашім раї на землі
 Нічого кращого немає,
Як та я мати молодая
З своїм дитяточком малим».


Ведучий.
Адже мати народила нас, навчила говорити і запалила у серці вічне світло пісні. Вшануємо всіх наших матусь і бабусь, низький уклін вам. Хай буде на Землі довіку прославлена ваша любов.

Ведуча.
Якими б не були дорослими діти, але лагідний материн наспів продовжує засівати в дитячу душу любов до всього навколо до природи, до людей і усього живого. Під лагідний спів неньчиної пісні виростають поети і композитори, хлібороби і захисники рідної землі, вчителі і лікарі, та прості люди.
А мати залишається сонцем усього життя, тим променем, світло якого, ніколи не згасне.
Пісня для всіх жінок цієї зали.

        Пісня «Сорочка мамина»

Учениця 1.
У житті ми пізнаємо радощі й жалі,
Та найвища радість - в наших матерях,
Бо ж навік несемо в себе на чолі
Незабутні руки в теплих мозолях.

Учениця 2.
Обвіва нас вітер, дужий і стрімкий,  
Час нестримний в очі пильно загляда
Та для тебе, мамо, вічно я мала,
Ти для мене, мамо, вічно молода.

Учень.
І повік не зрадять матері вуста,
Нам дарують щирі, дорогі слова.
Материнське серце горе закрива,
Материнське серце щастя приверта.

Танок  «Мама»

Ми бажаєм Вам 100 років жити
Без горя, сліз і без журби.
Хай з вами буде щастя і здоров”я
На довгії літа і назавжди.
 Спасибі Вам і за роботу,
за руки Ваші і турботу,
За те, що вдома повсякчас
Ви так піклуєтесь про нас.
 Спасибі Вам, - говорим знов,-
За вашу ласку і любов.
І вся наша дітвора
Вам зичить щастя і добра!
1-й учень: Бажаєм вам радості,щастя й любові,
2-й учень: Бажаєм, щоб завжди були ви здорові!
3-й учень: Щоб настрій завжди був веселий, хороший!
4-й учень: Щоб в кожній кишені водилися гроші!
5-й учень: Ми любим за все вас: за строгість, за ласку,
6-й учень: Хай буде життя ваше світлим, як казка!
7-й учень: Хай зігрівають душу вам красою
Весни тендітні пелюстки.
8-й учень: І розливаються джерельною водою
кохання й щастя гомінкі струмки!
9-й учень: Хай пролісок перший дарує вам ніжність,
10-й учень: А сонце весняне дарує тепло!
11-й учень: У березні вітер несе хай надію!
12-й учень: І щастя, і радість, і тільки добро!
13-й учень: Зі святом весни, краси і любові!
14-й учень: Хай щастя і радість несе кожна мить,
15-й учень:Всього у житті нехай буде доволі!

16-й учень:Зі святом вас всіх і уклін 

                              ІНФОРМАЦІЙНА БЕСІДА 
                             До Всесвітнього дня довкілля
 «Все на землі, все треба берегти –
 І птаха й звіра, і оту рослину,
 Не чванься тим, що цар природи ти –
 Бо врешті, ти його частинка.
 Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
 А кривду кинь у забуття,
 Як камінь в тиху воду.»
Тенденції останніх десятиліть наочно переконують, що сучасний світ опинився на межі катастрофи планетарного масштабу. Руйнівні урагани, повені, буревії, забруднення повітря, ґрунту та води, винищення величезної кількості представників тваринного та рослинного світу та цілих екосистем, нарешті загрозлива тенденція кліматичних змін – все це говорить про те, що людство постало перед дилемою: або воно змінить своє ставлення до природи, або незабаром перестане існувати. Щоб пробудити приспану пильність homo sapiens, спонукати його до негайних дій передова світова спільнота й започаткувала Всесвітній День Довкілля. Всесвітній День Довкілля був заснований Генеральною Асамблеєю ООН у 1972 році до відкриття Стокгольмської конференції "Людське середовище". Інша резолюція, ухвалена Генеральною Асамблеєю в той же день, призвела до утворення ЮНЕП – Програми ООН зі збереження довкілля. ЮНЕП – це основний орган Організації Об’єднаних націй в галузі навколишнього середовища, що покликаний забезпечити керівництво й сприяти співробітництву в інтересах навколишнього середовища шляхом стимулювання діяльності, інформування й надання допомоги країнам і народам з метою поліпшення якості їхнього життя, не завдаючи збитків майбутнім поколінням. «Нехай земля квітує всюди – природу збережімо, люди!!!» Всесвітній День Довкілля – це подія з різноманітними акціями по всій Землі: вуличні ралі, велосипедні паради, зелені концерти, конкурси творів та плакатів у школах, висадка дерев, а також прибирання територій та збір сміття. ДФ УДУФМТ Святкування цього Дня розраховане на те, щоб привнести людський чинник в питання охорони довкілля; дати людям можливість активно сприяти стійкому і справедливому розвитку; сприяти розумінню того, що основною рушійною силою зміни підходів до природоохоронних питань є громади. В країнах, що переймаються проблемами довкілля, президенти, прем’єр-міністри, міністри охорони навколишнього природного середовища та губернатори не лише проголошують заяви, в яких зобов’язуються піклуватися про довкілля, але й підкріплюють свої слова конкретними діями. День довкілля відзначається у нашій державі з 1998 року згідно Указу Президента України «Про День довкілля». Третьої суботи квітня громадські організації проводять заходи, спрямовані на поліпшення стану навколишнього середовища, очищення водних джерел, озеленення, збереження заповідних об’єктів, поширення екологічних знань. У цьому році День довкілля припадає на 16 квітня. Особливо це актуально для України, яка зазнала найстрашнішої в світі Чорнобильської катастрофи, і в якій через людську недбалість та злочинну бездіяльність залишилися лише 6% відносно чистої території. Тож в Україні давно назріла необхідність робити більш серйозні, принципові кроки в напрямі збереження довкілля, аніж проголошувати чергові декларації. Зокрема Партія Зелених України наполягає на створенні у Верховній Раді посади екологічного омбудсмана, який би реагував на численні порушення екологічного законодавства, а також на наданні Міністерству охорони навколишнього природного середовища функцій силових міністерств. Адже без суворого контролю та покарання винних природа України буде продовжувати й далі деградувати. Всесвітній День Довкілля органічно увійшов у наше життя. З кожним роком до святкування цих днів долучається все більше громадських організацій, представників державної влади, небайдужих громадян України. ДФ УДУФМТ Приклад європейської спільноти, куди так прагне потрапити Україна, переконує, що принцип «лише екологічно доцільне є економічно вигідним» – є найбільш перспективним вектором розвитку сучасного світу. Невирішені екологічні проблеми становлять серйозну небезпеку повноцінному існуванню будь- якої країни. Для України розв’язання екологічних проблем має дуже важливе значення, оскільки забезпечення сталого розвитку держави має супроводжуватися збереженням і відновленням безпечного стану довкілля. Нинішню екологічну ситуацію в Україні можна охарактеризувати як кризову, що формувалася протягом тривалого часу через нехтування об’єктивними законами розвитку і відтворення природно-ресурсного комплексу нашої країни. Економіці України притаманна висока питома вага ресурсомістких та енергоємних технологій, впровадження та нарощування яких здійснювалося без будівництва відповідних очисних споруд. На сьогодні маємо цілу низку екологічних проблем, що стосуються всіх і кожного та потребують невідкладного розв’язання на державному рівні. На землі, у домі вселюдському - Протиріч і негараздів тьма, Будьте, люди, обережні в ньому! Іншої домівки в нас нема!

22 квітня - День Землі.






Виховна година «День Землі»


Мета: виховувати в учнів любов, людяність, доброту, почуття патріотизму, викликати почуття відповідальності за майбутнє нашої планети - Землі.

Хід заняття
    22 квітня – Всесвітній день Землі, свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих щедрот і природних ресурсів, якими наділила нас природа.

- На всій планеті у цей день весняний
Святкується щорічний День Землі.
І недаремно квітень буйнотравий
До цього дня прикрашає її.
- Дерева вже убрані буйним листом,
Черемха біла, яблуні цвітуть!
Кульбаба жовтим сонячним намистом
Розсипалась по луках. Весно, будь!
(звучать веснянки)
- Є у Космосі зорі великі й малі,
Є холодні й гарячі планети.
Я – Людина! Живу на казковій Землі
І пізнати всі мрію секрети.
З чого зроблена наша планета жива?
Таємниці я хочу відкрити.
І чому є повітря, вода і трава –
Всі умови для того, щоб жити?

1-й ведучий.   Сьогодні День Землі. Давайте, дорогі друзі, пройдемося стежками рідної землі, переглянемо ще раз її скарби, щедро даровані матінкою-природою. Це наша перша подорож до лісу. Це особливий, безконечно добрий і щедрий світ, який не просить нічого і дає людям так багато!
2-й ведучий. Той, хто рубає дерево – скорочує власне життя – так кажуть у народі. Ми юні, нам жити на цій Землі, тож давайте садити дерева для себе, для своїх онуків і правнуків. Ще не пізно – посадіть біля річки калину, вербу, біля хати – яблуню.
 3-й ведучий. Вода – найпоширеніша на Землі речовина. Життя без неї неможливе. В Україні головними постачальниками води є такі річки як Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут та інші. Україна багата і на невеличкі річки, яких нараховується 63 тисячі. Саме в долинах малих річок проживає 90% населення України. Збереження і оздоровлення цих річок – одна з найгостріших проблем нашої молодої держави.
1-й ведучий. Щоб зберегти нашу планету придатною для життя, міжнародна спільнота розпочала плідне співробітництво в економічній галузі в 50-60-х роках минулого століття. Протягом останніх років під егідою ООН створено десятки організацій, пов’язаних з охороною навколишнього середовища.
 2-й ведучий. Свято  Землі символізує щорічне відновлення Землі, дає надію на щасливе і заможне життя нашого народу, який самовіддано працює на ній.
3-й ведучий. ХХІ століття. Яким воно буде для нас, жителів планети Земля? Це залежить від нас із вами. Настав час керуватись у всіх своїх вчинках правилами екологічного гуманізму. Основна його ідея – ми з вами – лише частка природи, Космосу, законами і правилами якого ми повинні керуватись у повсякденному житті. Не владарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не царем природи, а її невід’ємною часткою.
Як же відзначати День Землі?
                  «Встав вранці, привів себе в порядок,
                  Приведи в порядок свою планету» («Маленький принц», Екзюпері)
По-перше, необхідно очистити Землю від сміття, що накопичилось  за довгу зиму.
По-друге, можна посадити дерева, їх стає все менше і менше. Справа нехитра, але корисна!
По-третє, прибери біля своєї річки.
По-четверте, не сміти. Тобі ж також тут жити.

Учитель. Природа планети не лише гарна і корисна, але й дуже тендітна і вразлива. І ставитися до природи треба дуже бережливо і дбайливо. Адже людина назвала себе господарем планети, тому на ній лежить відповідальність за її збереження. У природі все взаємопов’язане одним ланцюжком. І варто розірватися йому, як почнуть зникати рослини і тварини, а згодом може загинути і сама людина. Багато мільйонів років тому жили на Землі гігантські динозаври. А тепер їх нема, і люди знаходять одні лише кістки. Так само колись жили велетенські мамонти, що також зникли. Вчені вважають, що причиною їхнього зникнення можуть бути природні катаклізми, які виникли від того, що в Землю врізався великий метеорит і природа на планеті різко змінилася. Можливе і таке припущення, але точно цього ніхто не знає.
    Знають зараз усі люди, що природу треба охороняти. Адже і людина свого часу винищила чимало тварин і рослин, яких уже ніколи більше не буде на планеті. Не так давно жили на Поліссі велетенські тури, але нині їх уже немає, і лише згадка залишилася у назвах річки Тур’я та містечка Турійськ. Зникло ще дуже багато інших тварин з вини людини.
   Від людської діяльності і нині залежить доля нашої планети. Адже тварина вбиває стільки здобичі, скільки вона може за один раз з’їсти, а людина — скільки хоче або скільки зможе. От і винищила свого часу чимало тварин і рослин. Тому треба бути дуже обережним і добрим стосовно природи, щоб зберегти і примножити те, що залишилося. А це нелегко. Бо ми також є частинкою природи і нам без неї аж ніяк не обійтися. Не зможемо прожити ані хвилини без повітря, а також без води і без їжі. Бо ми також живі у нашому довкіллі і нам потрібне чисте повітря, щоб дихати, прозора і чиста водичка, щоб підтримувати свій організм, якому необхідна вода та екологічно чиста їжа, щоб жити.
   Тому завдання кожної людини — берегти нашу планету, а особливо ту територію, де вона живе сьогодні, де будуть жити її діти завтра. Як ви гадаєте, що для цього може зробити кожна дитина? (Відповіді дітей.)
    А тепер прочитаємо, що треба робити, щоб довкілля було чистим, щоб жили в    ньому люди і тварини. (Вчитель вивішує плакат.)
- Насаджувати дерева, кущі і квіти у дворах, у парках, на пустирях.
- Очищати джерельця, струмочки і не засмічувати їх брудом.
- Не смітити на дворах і на вулицях.
- Не висипати сміття на берегах річок і ставків.
- Обсаджувати береги водойм вербами, тому що верба очищає воду.
- Не рубати і не ламати дерев.
- Не нищити лісові насадження.
- Поводитися у природі як людина-господар.
   1-й учень
Посадить кожен деревце —
І буде ліс шуміти.
Давайте зробимо ми це,
Чудово ж буде, діти!
І зацвіте Земля в вінку.
Як будуть всюди квіти.
І кожну стежечку в’юнку
Ми зможем обсадити.
Джерельця всі розчистим ми
Від краю і до краю.
Давайте будемо людьми
Нас так Земля благає.
   2-й учень
Така планета наша, ніби казка!
Чарівна, дивовижна і ясна.
Бо ж гріє Землю сонечкова ласка,
Водичкою вмивається вона,
У гарних квітах дивно розквітає,
В зелених травах, в чарівних лісах.
Світанок ніжний пташка зустрічає
І все дзвенить, купається в піснях.
А над усім цим дивом синє небо,
Хмарки біленькі хтось намалював.
І нам здається всім, що так і треба,
Та хто ж нам світ такий подарував?
Таку красу, таке безмежне диво,
Ці звуки, форми, барви-кольори,
Хто це підніс в дарунок милостиво?
Це просто диво, що не говори.
   3-й учень
Така природа всіх нас зустрічає!
І скільки ти б не жив на цій Землі.
Вона дивує, радує, вражає,
І в зрілості, і доки ще малі.
І не дає ніколи збайдужіти,
Підносить нам сюрпризи повсякчас.
То ж бережіть цю Землю, любі діти,
Вона родила і зростила нас.
Вона нам мати, бо життя дарує,
Годує всіх, для нас цвіте й росте.
І щедрістю безмежною дивує,
Та пам’ятайте завжди і про те,
Що ми тут гості, а природа вічна,
Вона й до нас уже давно була.
Така ж чудова, дивна і лірична…
Не заподійте цьому світу зла.

Звучить пісня «Це моя земля» 


Чорнобиль 30 років





ТЕМА: ДІТЯМ ПРО НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ.

МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З НАЙБІЛЬШ ХАРАКТЕРНИМИ ДЛЯ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ НАДЗВИЧАЙНИМИ СИТУАЦІЯМИ; ПОЯСНИТИ ПОРЯДОК І СПОСОБИ ОПОВІЩЕННЯ НАСЕЛЕННЯ І ДАТИ УЯВЛЕННЯ ПРО МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ АВАРІЙ, КАТАСТРОФ; ОЗНАЙОМИТИ ІЗ СПОСОБАМИ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ. ЗБАГАТИТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ЧОРНОБИЛЬСЬКУ ТРАГЕДІЮ
РОЗВИВАТИ  УВАГУ, ВДУМЛИВІСТЬ, РОЗСУДЛИВІСТЬ, БАЖАННЯ ЗНАТИ БІЛЬШЕ.
 ВИХОВУВАТИ ОРГАНІЗОВАНІСТЬ, САМОДИСЦИПЛІНУ, ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАВЛЕННЯ ДО СВОЇХ ОБОВЯЗКІВ, СПІВЧУТТЯ, ПОВАГУ І ГОРДІСТЬ ЗА СВОЇХ СПІВВІТЧИЗНИКІВ.

ОБЛАДНАННЯ: ПРЕЗЕНТАЦІЇ, ДИТЯЧІ ФОТОГРАФІЇ, ДИТЯЧІ МАЛЮНКИ.

ДЕВІЗ УРОКУ: ДУМАТИ ШВИДКО - ДІЯТИ ЧІТКО!

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

Увага! Увага!
Всім! Всім! Всім!
Завітав день незвичайний
У наш шкільний веселий дім!
Бо цивільна оборона -
Це не жарти, діти!

Треба вам багато знати,
А ще більше вміти.
Тож без зайвої мороки

Запам'ятаємо девіз уроку:
Думати швидко-діяти чітко!

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Ми часто чуємо слова: «Земля - наш дім». На ній є блакитні озера та
ріки, моря та безмежні океани. Зелені ліси, безкраї пустелі, величезні льодові простори, мальовничі села та прекрасні міста.
 Живучи на цій чудовій планеті, люди не замислюючись роблять їй боляче, руйнуючи її надра, втручаються у космічний простір, змінюють русла, забруднюють повітря і воду, знищують тварин рослини.
 Бездумно нищимо природу,
Втручаємось в незнану суть!
І так від роду і до роду,
Й ніяк не можемо збагнуть:
Що навкруги ніщо не вічне,
І ми - лиш мить на цій Землі,
А після нас настане вічність
Така, яку збудуєм ми.
І прийдуть діти та онуки
На куряву від попелищ,
Де вже течуть отруйні ріки,
Й Чорнобиля панує ніч.
Не переймаючись бідою,
Ми за комфорту певну мить
Готові згубною ціною –
Життям нащадків заплатить.
 Наша Земля дуже болісно реагує на погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» - стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з лиця Землі ліси, сади, ріки і гори.
Нажаль, часто це призводить до загибелі людей. А називають такі явища  надзвичайні ситуації. Саме про них піде мова сьогодні.
 Гра  «Мікрофон».
 Що б ви хотіли дізнатися про надзвичайні ситуації? Свої запитання
починайте словами «Я хочу знати…» (правило гри «Говорить той, у кого мікрофон»)
 ІІІ. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
 СТИХІЙНІ ЛИХА – це явища природи, які виникають раптово і приводять  до порушення нормального життя, а іноді й до загибелі людей.
 Інформатори  підготували цікаву інформацію про стихіині лиха, які трапляються на Землі. (Презентація  надзвичайних ситуацій).
 Повідомлення інформаторів.
Землетруси – раптові підземні поштовхи …
Цунамі – (у перекладі з японської – хвиля в гавані) …
Вулкани – це конусоподібні підвищення на земній поверхні …
Повені – природне лихо, що виникає, коли вода виходить …
Зсуви – це ковзкі зміщення мас гірських порід …
Смерчі – атмосферні вихри, що виникають в грозовій …
Посуха – нестача чи відсутність опадів …
Пожежа – неконтрольоване горіння …
 Гра «Мозковий штурм». (Фото під назвами стихійних лих).
 Показ фільму про НС.
 Бесіда.
А хто спричиняє стихійні лиха? (Природа). Саме так. Матінка Природа.
Вона має надзвичайно велику силу.
 А чи може людина запобігти стихійним лихам? (Ні).Так, нажаль,людина безсила перед природою. Вона навчилася керувати космічним кораблем комп'ютером, атомом, але не в змозі зупинити вулкан чи землетрус. Ми можемо лише правильно поводитися під час лиха і допомагати іншим.
Цього нас навчає  ЦЗ.
 А які  стихійні лиха можуть виникнути в нашій місцевості? (Землетрус, ураган, повінь, посуха, пожежа).
 Крім  стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні випадки через
несправність техніки, через те, що деякі люди байдуже ставляться до своїх об 'язків.
 ЦЕ АВАРІЯ. Аварії бувають транспортні. Сумна статистика щоденних аварій на наших дорогах.
Промислові аварії (на шахтах, заводах, електростанціях). Аварії, під час яких гинуть люди, називають катастрофами.
 Сьогодні не можна не згадати про велику біду в житті японського народу пов'язану зі страшною аварією на АЕС в місті Фокусіма. Загинули тисячі людей, тисячі отримали величезну долю опромінення. Це справжня катастрофа нашого часу.
 IV. СТОРІНКАМИ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ  ТРАГЕДІЇ.
 Та найбільш масштабною та руйнівною катастрофою залишається аварія на Чорнобильській АЕС.
 Час плине невпинно. Спливають роки, сплітаючись у десятиліття, а чорний день Чорнобильської трагедії залишається найбільшим горем для нас українців. Кожен українець повинен знати проте, що сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. О 1 годині 23 хвилині над четвертим реактором ЧАЕС пітьму розірвало полум'я. З - під контролю людини вийшов здавалося б мирний атом, перетворивши воду в отруту, родючий грунт в мертву землю, зелені ліси, багатолюдні міста і села у територію, якій назавжди нести клеймо «мертва зона».
 За 26 років, що минули після чорнобильської катастрофи з життя пішли понад 3 мільйони людей, мільйони людей тяжко хворіють.
 Тож давайте завжди будемо пам'ятати про ті події і про тих мужніх людей, які не жаліючи власного життя, боролися із страшним словом «радіація».
 (Виходять учні і читають слова про Чорнобиль).
 Герой Радянського Союзу, лейтенант Володимир Павлович Правик.
Герой Радянського Союзу, лейтенант Віктор Михайлович Кібенок.
Сержант Микола Васильович Ващук.
Старший сержант Василь Іванович Тітенок.
Сержант Володимир Іванович Тишура.
Старший сержант Василь Іванович Ігнатенко.
 Шестеро прекрасних молодих хлопців дивляться на нас зі стіни
пожежної частини Чорнобиля
 Тієї квітневої ночі вони не думали про себе.Вони працювали. Вони
рятували атомну, рятували Прип'ять, Чорнобиль, Київ, рятували Україну. Вони загинули, але будуть жити в нашій пам'яті.
 Чорнобиль закутий колючим парканом.
Чорнобиль... згадаємо знову і знову.
Це місце окутане темним туманом,
Це пустка одвічна - чорнобильська зона.
 Був звичний всім день, було тихо і ясно.
Та враз, в одну мить усі зорі погасли.
З'явилось тавро - Чорнобильська зона.
У гарному небі - проклята ворона.
 Чорнобильська зона - нема там життя,
Чорнобильська зона пливе в небуття.
Одне в нас завдання - не дати нікому
Створить ще на світі десь прокляту зону.
 V. ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ШТАБ ЦО.
 Сигнали і повідомлення штабу ЦО.
 Сьогодні ми з вами не лише ознайомимось з тим, які ситуації можуть бути у нашому житті, але і дізнаємось про те, що потрібно знати і вміти, щоб зберегти своє здоров'я і життя.
Щоб захистити населення під час НС створено спеціальний орган - штаб ЦО. Його завдання – своєчасно попередити населення про небезпеку, яка насувається.
 Про стихійні лиха повідомляють по місцевому радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують завивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах - переривчасті дзвінки. Пам'ятайте, що це попередження, сигнал «УВАГА ВСІМ!».  Почувши такий сигнал усім слід негайно увімкнути радіо чи телевізор і слухати інформацію штабу ЦО.
 А інформацію можна почути таку: «УВАГА! ГОВОРИТЬ ШТАБ ЦО...»
 Коли небезпека мине, штаб ЦО знову передає повідомлення «УВАГА! ВІДБІЙ!».
 А зараз ми дізнаємось, як потрібно поводитись в НС (Діти читають рекомендації штабу ЦО).
Рекомендації штаба ЦО (повідомлення готують учні).
 Дії при землетрусі.
 Якщо землетрус застав вас у будинку, найкраще протягом 15-20 секунд вибігти на відкриту місцевість. Не можна стояти поблизу будівель, високих стін; не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір. Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.
Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці - відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач. Не торкайтесь обірваного дроту - він може бути під напругою. В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.

Дії при повенях.
 Якщо вода застала вас у полі, лісі, треба вийти на підвищені місця або вилізти на дерево. Можна використати всі предмети, які зможуть триматися на воді (дошки, уламки дерев). Якщо ви знаходитеся у домі, треба перенести необхідне майно на вищі поверхи або в ті місця, які не затоплюються водою. Обов'язково вимкнути газ. електрику, взяти документи, теплі речі, їжу.

Дії при пожежі.
 Палаючий будинок залишають накрившись з головою мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
Правила пожежної безпеки.
 Забороняється:
розводити багаття в лісах, заростях очерету, поблизу хлібних полів;
не можна палити сірники та кидати їх, не загасивши в полі, лісі.

Правила поведінки вдома.
 Обережно користуватися вогнем, нагрівальним, електричним, газовим приладдям, не забувати вимикати після користування.
 Але у всіх випадках ми маємо дотримуватися одного правила:

МЕТУШНЯ ТА ПАНІКА НЕДОПУСТИМІ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ! (Написано на плакаті).
 За спостереженнями спеціалістів, під час екстремальних ситуацій, значна частина людей гине не від прямого удару обставин, а від розгубленості,страху та паніки. Що ж таке паніка? Послухайте казку.

Казка про Пана.
 Старогрецького бога лісів і гаїв звали Пан. На жаль, він був дуже непривабливим: увесь укритий цупким звірячим волоссям - шерстю, з рогами, козлячими копитами і хвостом, з кривим носом і бородою. Його вигляд відштовхував не тільки людей, але й інших богів. Через це загнав його Зевс у ліс, под. пан був дуже добрим: він любив музику і часто грав на сопілці, яку сам винайшов, доглядав і плекав природу, дбаючи про все живе. Одним словом, це був добрий і веселий бог.
То чому ж саме його іменем назвали той жахливий стан, коли людина творить сама не відаючи що, часто на горе іншим і собі. Виявляється, Пан дуже сердився, коли тривожили його відпочинок Цілі ночі він ходив своїми копитами по скелях, чагарниках, продираючись крізь хащі, до крові обдираючи свою звірячу шкуру. Втомлений падав десь відпочити. А тут хтось будить. Кому це сподобається? От тоді Пан і виходив з себе. Схоплювався на ноги - копита, ставав ще страшнішим ревів так. Що гори здригалися, дерева виривалися з корінням. І хто чув цей несамовитий крик, тікав, не бачачи нічого перед собою, вдаряючись об дерева і скелі. Ось цей страх і назвали в честь Пана - панічним. А коротко - панікою.
 А щоб не було паніки, у НС людям допомагають працівники аварійно-рятувальної служби: це лікарі, пожежники, міліціонери,працівники газу. Чи знаєте ви номери телефонів цих служб? (101, 102, 103, 104 або 112?).
 Але ми самі можемо собі допомогти! Для цього потрібно дотримуватись дисципліни і мати засоби захисту органів дихання та шкіри.

 Які це засоби? (Ватно-марлева пов’язка, респіратор, протипилова маска, протигази, плащ з капюшоном, накидки, комбінезони, гумове взуття, рукавиці)

Практична робота. Ми сьогодні виготовимо ватно-марлеву пов’язку. (Вчитель показує, діти виготовляють)
 Беремо марлю розміром 100Х50 см. розстеляємо на столі, посередині кладемо шар вати завтовшки 1-2 см., марлю загинаємо з обох боків на вату, а на кінцях робимо розрізи.



Вата



Гра «Хто швидше?»
 А тепер починаємо одягати маску.
 6. Підсумок.
 Тест.
 - Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна ситуація?
 а)      по книзі;
б)      по телевізору;
в)      почувши сирену;
г)       з газети.
 - У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти згідно:
 а)      поради друзів;
б)      вказівкам штабу ЦО;
в)      нікого не буду слухати.
 - У разі землетрусу ти:
 а)      будеш дивитися у вікно;
б)      вийдеш на відкриту місцевість;
в)      зайдеш у ліфт і спустишся вниз.
 - У випадку пожежі ти:
 а)      залишиш приміщення;
б)      сховаєшся у шафі.
 - Які засоби захисту тобі відомі?
 а)      гарний одяг;
б)      протигаз;
в)      солодощі;
г)       ватно-марлева пов'язка.
 - Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної ситуації?
 а)      іграшки;
б)      документи;
в)      одяг;
г)       цукерки і печиво.
 Щодня, щогодини, щохвилини на нашій планеті відбуваються якісь НС, катастрофи, які відбирають людські життя. Вшануємо пам’ять про людей, які загинули в НС хвилиною мовчання. (Хвилина мовчання)


                                         Мультфільм " Небезпечні знахідки"




14 лютого в школі відбувся Ярмарок.

 До якого учні нашого класу заздалегідь готувалися і з задоволенням приймали участь.



                                                                                         
                                                                 
                                     

                                            Виховна година 

               " Людина починається з добра"

                                                      





 Мета. Формувати в учнів уявлення про морально-етичні відношення у навколишньому середовищі; вчити виявляти ша­нобливе ставлення до батьків, старших, піклування про молодших; узагальнювати знання про правила поведінки вдома, в школі, у гро­мадських місцях; розвивати усне мовлення, критичне мислення, пізнавальні здібності, пам'ять, увагу;  виховувати  почуття доброти, чуйності, ми­лосердя, бажання своїми вчинками приносити радість людям, віру в силу добра.
Форма проведення:подорож в країну Доброти.
Обладнання: ілюстрації,  плакати, конверти із завданнями,  музичний супровід, анімація «Ми з тобою кращі друзі», мультимедійний проектор, презентація, виставка малюнків.
Перебіг  заходу
І. Виклик
1. Організаційний момент
У нас сьогодні справжнє свято,
Гостей зібралося багато.
А ну ж  на мене подивіться
 І веселенько усміхніться.
-А тепер  поверніться і подаруйте посмішку своєму товаришеві.
Відеокліп «Даруй добро» Наталя Май

2. Вступне слово вчителя                                 
         - Врятує світ краса, —
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
 ІІ. Оголошення теми й  мети   заняття
1.Учитель
   -  Сьогодні ми з вами будемо говорити про доброту, з’ясуємо , яке її значення в житті людини.
 2.  Вправа «Очікування»
   - Діти, якими ви бажаєте  бути на занятті, щоб  воно пройшло цікаво і змістовно? (Учні по черзі висловлюють свої очікування).
Д - добрими, думаючими…
О- оригінальними…
Б- безвідмовними…
Р- розумними, радісними…
О-організованими, об’єктивними…
Т- творчими, толерантними, тактовними…
А- активними…
3. Девіз(хором)
  Живи, добро звершай, та нагород за це не вимагай!
Хай оживає істина стара: людина починається з добра!
-  Сьогодні, діти,  ми пройдемо дорогою добра. Це дорога,  якою має йти кожна  людина - від народження й до смерті. Адже людина народжується для того, щоб залишити по собі слід вічний.
                      Пісня «Промінчик доброти»
ІІІ. Основна частина
1.     Асоціативний кущ
-         З чим  асоціюється слово «доброта» ?
v краса;
v усмішка;
v тепло;
v  ласка;
v милосердя
1-й учень.        Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб — з маленької зернини,
Дощ — із чистої краплини.
2.Учитель.
 - Здавна на землі люди цінували чесність, щирість, відкритість, вчили  своїх діток утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, породжує зло. А от добро пород­жує добро і обов’язково повертається до людини у стократ більшим добром.  Не давайте злу  взяти над вами перевагу. Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
 Людина не може жити одна. Найбільше щастя і радість людини - це спілкування з іншими людьми.
2-й учень.         До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере.
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко —
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
3-й учень.          Зеленіє навіть пень,
Як почує «Добрий день».
Коли згасає сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих рідних голосів
Ми чуємо привітне «Добрий вечір».
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Щиро кажу я усім: «До побачення».
   4-й учень.       «Будь ласка», «Спасибі» і  « Будьте здорові»—
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
                        Зі слів «Добрий вечір», «Вітаю» і «Здрастуй».
3. Розповідь учителя.
 - «Добрий день!» — так вітається людина не раз упро­довж дня. Ми, мабуть, здивувалися б, якби замість «Добрий день» почули: «Ви сьогодні їли?». Або: «Чи здорова ваша худоба?». Але саме так у давнину віта­лися в Китаї, Монголії, Єгипті.
Це запитання про худобу стосувалося добробуту в домі, адже основою життя монгола-кочівника було стадо. От вони і бажали здоров'я худобі та родині.
Мир вам і достаток — у цьому був первісний зміст вітання.
Не привітатися  або не відповісти на привітання в усі часи, в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою.
Привітний той, хто виявляє доброзичливість. Бу­ти привітним — означає радіти іншому, бути добро­зичливим — бажати добра.
4.      Вправа « Як ти вважаєш?»
- Що таке добро? (Корисна справа, вчинок.)
- Що  ж таке доброта? (Чутливе, дружнє ставлення до оточуючих.)
-  Чи можна відчути доброту? Як?
- Якими кольорами ви зобразили б її ?
-А де її можна побачити?( У добрих вчинках.)
 5.«Брейн – ринг»( складання екзамену на ввічливість )
1.     Що треба зробити, перш ніж увійти до чийогось дому чи квартири?
2.     Які слова говорять при зустрічі й прощанні?
3.     Якщо ти зїв цукерку, то що зробиш з фантиком?
    4. Чи можна назвати ввічливим того, хто погано поводиться з тваринами?   
    5. Чому по-справжньому ввічлива людина ніколи не буде   обманювати,                                   похвалятися і грубити іншим людям?
  6. Хто кому має поступатися місцем?
7. Хто вітається першим, якщо зустрінеться  молодший і старший?
8.Хто першим подає руку? (Старша людина, дівчинка.)
 9. На зупинці чимало людей. Ти станеш у чергу чи проберешся, щоб бути першим?
 10. Ти сидиш в автобусі, а на зупинці до салону ввійшов дідусь (бабуся). Твої  дії?
11.Чи потрібно вітатися з друзями, якщо  вони далеко?(Не кричати, а вітатися жестами, поклоном, усмішкою. )
 6.   Гра  « Якщо ти добра людина, то повинен…»
- Якщо людина має робити те, що я називаю, плескаєте в долоні, а якщо ні – тупаєте ногами.
·  Привітатися під час зустрічі.
·  Штовхнути і не вибачитись.
·  Допомогти підняти річ.
·        До всіх у родині бути уважним, ласкавим.
·  Робити всім тільки приємне.
·  Інколи обманювати товариша.
·   Не дотримуватися традицій родини, школи.
·  Бути скромним.
·  Знімати рукавиці під час вітання.
· Хлопчикам знімати головні убори в приміщеннях.
· Насміхатися з чужого горя.
· Красти.
· Захищати слабшого.
· Не слухати батьків.
· Обманювати, сваритися, хвалитися.
· Допомагати друзям у біді.
7.  Метод «Мікрофон»
- Чи знаєте, кого називають лицарем? Чому ?
   - Лицарем називають людину, котра здатна на по­двиг заради іншої людини.
-  Лицар той, хто вміє дотримуватись даного слова, хто  заступається за слабших і йде на допомогу людині, яка потрапила в біду.
-  Лицар той, кого не лякає важка праця, хто уваж­ний до своїх близьких, у кого в грудях б'ється благо­родне серце.
5-й учень.           Клянемось лицарями бути,
  А отже, доброті служити.
  За слабких заступатися
  І дарма не битися.
8. Учитель.
- Цінуйте справжню дружбу. Будьте тактовні, ввічливі.
Гра « Збери речення»
-А що таке такт? (Такт — це результат виховання, в його основі повага до тих, хто тебе оточує.)
  Неввічливим вважається той, хто поводиться нетактовно: галасує в громадських місцях, читає чужі листи, підслуховує чужі розмо­ви, нав'язує свої думки, втручається в чужі справи…
9. Поради
 - Послухайте поради, якими ми всі  повинні користуватися.
       Хлопчик:
                       Для хлопців завжди дуже радий
                        Я дати ось які поради:
                         Увагу, щоб звернуть на себе,
                        Як слід навчитися нам треба
                        Не смикати дівчат за коси,
                        Робити все, що вони просять.
                        Не будь хвалько і задавака,
                       Не змушуй меншого заплакать.
                        Коли врахуєш ці поради,
                       Вона дружить з тобою рада.
  Дівчинка:
У дівчат свої секрети.
Слід їм знати ці куплети,
Чисті руки, одяг, щічки,
В косах гарні білі стрічки.
Все важливе для дівчаток
З голови до самих п'яток.
Так віддавна й дотепер
 Цінять правильні манери.
А грубити, з кимось битися
 Для дівчаток не годиться.
Хлопчик:
                       Найбільше хлопці не люблять ябід і  плакс.
                      Будеш все це пам'ятати, зможеш гарним другом стати.
  Фізкультхвилинка ( анімація «Ми з тобою кращі друзі»)
 10. Розв’язання морально-етичних задач
1. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий.  (Як він міг виразити свою радість?).
2.  До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є та­ка!».  Взявши коробку цукерок, каже: «Я такі не люб­лю». ( Як вона мала вчинити?).
 11.  Конкурс « Знавців усної народної творчості»
У характері нашого народу доброта й чуйність, співпереживання і милосердя, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити у горі й біді.  І про це говорить народна  творчість.
-А що ми відносимо до усної народної творчості?
 -  Давайте   спробуємо  відповісти на запитання  Цариці  Доброти, які знаходяться у конверті.
  -  Які казки ви знаєте, де добро перемагає зло? («Кирило Кожум'яка», «Котигорошко», «Івасик - Телесик», «Кривенька качечка»,   «Вовк і семеро козенят»...)
 - Пригадайте  прислів’я про добро.
·        Добро переможе світ.
·        За добро добром платять.
·        Добро довго пам'ятається.
·        Хто людям добра бажає, той і собі має.
·        Роби добро, не кайся, робиш зло — зла й сподівайся.
·        Перший крок до добра — не роби зла.
·        Все добре пам'ятай, а зла уникай.
·        Добре серце, як сонечко в небі.
-          Які ще ви знаєте народні вислови про добро і зло?
·        За добро добром платять.
·        Стережися злого, чини добре.
·        Із добрим дружи,  а лихих стережись.
·        Як хочеш, щоб з тобою чинили люди, так і ти вчиняй з ними. 
·        Життя дано людині на добрі справи.
Відеокліп «Притча про добро»
12.   Вправа «Сонце доброти». ( Робота в групах.)
 - Людина прийшла в цей світ, щоб робити добро і добру пам'ять залишити по собі. Якими ж позитивними моральними якостями повинна володіти людина, щоб бути доброчинною?
- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси,   притаманні добрій людині. (Діти пишуть на сонячних промінцях).
  Доброта
 Благородство
Великодушність
Делікатність
Співчуття
Совість
Чуйність
Чесність
Порядність
Тактовність

   - Тож візьмемо із собою усі ці риси характеру, щоб вони допомагали нам у житті.
У грудях сонечко любові засвіти
Для себе, для родини й України.
Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,
Бо ти на світі білому – Людина.
Пісня «Даруйте всім добро»

      13. Цариця Доброти.
- Я пропоную вам дотримуватись таких правил доброти. ( Показує на плакат, де записані правила.)
·        Допомагай слабким, маленьким, хворим.
·        Не будь жадібним.
·        Ніколи не заздри.
·        Будь добрим, щирим.
·        Вживай  увічливі слова.
·        Відповідай за кожен свій вчинок.
-         Дякуємо тобі, царице Доброти, за мудру науку! Пам’ятатимемо твої добрі слова!
ІУ . Підсумок заходу. Рефлексія
1.Учитель.
  -  Сьогодні, діти, ви протоптали стежку доброти, бажаю вам , щоб ця стежка перетворилась на широкий шлях, яким ви будете йти впевнено, даруючи усім радість і любов.
                 На доброті  існує світ,
       Із добротою пахне хліб,
       І мирне небо.
 В школу йти, це також вияв доброти.
 І до людей любов свята –
                Це чистота і доброта.  
   2.Цариця Доброти.
- Ви попрацювали сьогодні добре, тож отримайте  сюрпризи  - солодкі сердечка.
Нехай доброта ваша буде безмежною, а  серця- завжди відкриті людям!
Хай у кожному серці, наче сонячна мрія,
Розцвітає веселка на добро і надію.

Пісня «Я і ти»
                




Немає коментарів:

Дописати коментар