Щодо проведення державної
підсумкової атестації у закладах загальної середньої освіти в 2017/2018
навчальному році
Лист МОН № 1/9-185 від 27.03.18 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-185 від 27 березня 2018 року
Управління (департаменти) освіти
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
педагогічної освіти
Щодо проведення державної
підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти
в 2017/2018 навчальному році
підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти
в 2017/2018 навчальному році
Шановні колеги!
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання
орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань для проведення державної
підсумкової атестації у закладах загальної середньої освіти в 2017/2018
навчальному році, підготовлених спільно з Національною академією педагогічних
наук України та Інститутом модернізації змісту освіти.
Просимо довести їх до відома керівників закладів загальної середньої освіти
та вчителів.
Рекомендації щодо особливостей проведення
державної підсумкової атестації у закладах загальної середньої освіти в
2017/2018 навчальному році надіслано листами Міністерства освіти і науки
України від 15 січня 2018 p. №
1/9-27 (щодо особливостей проведення ДПА з іноземних мов) та від 31 січня
2018 р. № 1/9-66 «Про організоване завершення
2017/2018 н. p. та особливості проведення ДПА у закладах загальної середньої
освіти».
З повагою
заступник міністра Р. В. Греба
заступник міністра Р. В. Греба
ЗАТВЕРДЖУЮ
директор департаменту загальної
середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України
директор департаменту загальної
середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України
Ю. Г. Кононенко
Орієнтовні вимоги
до змісту атестаційних завдань для
проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році
до змісту атестаційних завдань для
проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році
Орієнтовні вимоги до змісту
атестаційних робіт для учнів 4 класу
Атестація з кожного предмета проводиться
письмово у формі підсумкових контрольних робіт.
Підсумкові контрольні роботи укладають учителі початкових класів/методичні
об’єднання вчителів початкових класів за єдиними завданнями для усіх класів
паралелі відповідно до орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань.
Атестаційні матеріали, що містять підсумкові контрольні роботи з української
мови і математики у двох варіантах, погоджує педагогічна рада і затверджує
керівник закладу освіти.
Контрольні роботи проводяться відповідно до календарного планування на
другому чи третьому уроці, окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і
після святкових.
Звертаємо увагу на те, що у разі відсутності учня (вихованця) в день
проведення державної підсумкової атестації у Класному журналі у колонці під
датою її проведення фіксують відсутність учня.
На проведення контрольної
роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту
роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових
контрольних робіт здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ
Міністерства від 13.04.2011 №
329, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 року за №
566/19304) та Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень
учнів початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки України від
19.08.2016 № 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти
і науки України від 21.08.2013 №
1222»).
Зміст завдань для підсумкових
контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних
досягнень учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4
класів закладів загальної середньої освіти.
При підготовці завдань для підсумкової контрольної роботи необхідно
враховувати такі аспекти:
·
перевірці підлягає навчальний матеріал, що опановувався учнями впродовж
навчання в початковій школі;
·
контрольна робота повинна містити компетентнісно-орієнтовані завдання
різних рівнів складності;
·
кількість і обсяг завдань мають бути оптимальними для виконання впродовж
часового проміжку, відведеного на контрольну роботу;
·
тестові завдання бажано формулювати в одному стилі: або у формі запитання,
або спонукання;
·
завдання для проведення підсумкової контрольної роботи готують у двох
рівноцінних варіантах.
Особливості конструювання змісту
атестаційної роботи з української мови
Атестаційна контрольна робота з української мови є інтегрованою і містить
завдання на перевірку результатів навчання з української мови і літературного
читання. Завдання на перевірку сформованості навички читання, розуміння
прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи визначені програмою
літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і пунктуаційних умінь,
навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь; побудову
зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього або
науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних умінь
укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно завершену
частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і оформлюють
її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного сприйняття
тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати контрольну
роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і вставити
пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки таким
чином:
·
учитель пропонує дітям взяти в руки олівці;
·
за вказівкою вчителя діти починають читати текст (мовчки);
·
через 3 хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку
над словом, на якому зупинився читати учень;
·
учитель пропонує дітям продовжити читання тексту до кінця.
Після повного прочитання тексту учням пропонується виконувати завдання у
порядку зручному дитині.
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох
варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше завдання представлено
текстом для читання.
І варіант підсумкової
контрольної роботи з української мови формується з тексту для читання,
визначеної у ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для
виявлення правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння
його змісту і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного
засвоєння літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь
визначати основну думку, тему твору/встановлювати послідовність
подій/встановлювати взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових
осіб; третє – на перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні
можливості художнього слова для описів природи, зовнішності персонажів,
характеристики героїв), трьох завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування
знань про мову і мовлення, мовних умінь (одне з яких на
визначення/групування/класифікацію мовних одиниць, друге – на
доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок слів у реченні; третє – на
утворення форм слів, що належать до різних частин мови, за заданою умовою),
творчого – на побудову зв’язного висловлювання за змістом прочитаного тексту, у
якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І
варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно
виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для
самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з
навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів). Кількість слів,
які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити
більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати
з текстом
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3.
|
Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів і
кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову
і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів
на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою початкової школи**
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
4.
|
Завдання до тексту для перевірки мовних знань
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
5.
|
Творче завдання до тексту: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень
(для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи з української мови відрізняється від І варіанту тим, що для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом та для перевірки навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь розробляють тестові завдання закритого типу (на вибір однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з короткою відповіддю і на встановлення послідовності або відповідності для перевірки мовних знань). Змістове наповнення цих завдань добирається відповідно до наданих рекомендацій до І варіанту підсумкової контрольної роботи.
Завдання для до формування змісту ІІ
варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно
виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для
самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з
навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів). Кількість слів,
які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити
більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і
вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
3.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і
вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
4.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для перевірки розуміння
змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1бал
|
5.
|
Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів і
кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову
і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів
на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою початкової школи
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
6.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
7.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
8.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
9.
|
Творче завдання: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл
з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень**
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
* навичка читання мовчки оцінюється 1 балом, якщо учень читає текст мовчки без артикуляції/тихого промовляння слів та прочитав його повністю за 3 хвилини; якщо учень прочитав менше половини тексту, він не отримує жодного балу;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст висловлювання з
урахуванням використовуваної лексики та наявності оцінних суджень, грамотність,
де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких передбачено навчальною
програмою.
Особливості конструювання змісту
атестаційної роботи з математики
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох
варіантах (за вибором учителя).
І варіант підсумкової контрольної
роботи з математики має формуватись з таких основних завдань: складеної задачі
на 3 дії; виразу з багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з
дужками); на порівняння і перетворення величин; знаходження частини від числа;
застосування геометричного матеріалу.
Роботу учень письмово оформлює на листочках зі штампом школи, дотримуючись
вимог оформлення письмових робіт з математики. Усі письмові обчислення до
завдань мають виконуватись у зошиті.
Вимоги до формування змісту І варіанту
підсумкової контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно
виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Задача на три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2.
|
Знаходження значення виразу (з дужками) з багатоцифровими числами, що
передбачає визначення порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3.
|
Порівняння чисел і величин та перетворення величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4.
|
Знаходження частини від числа
|
1
|
по 1 бали
|
1 бал
|
5.
|
Геометричний матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
6.
|
Творче завдання або завдання з логічним навантаженням
|
1
|
по 2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи для державної атестації з математики має формуватись з тестових завдань (відкритого і закритого типу), серед яких обовʼязково одна задача на три дії та одне завдання з геометричним матеріалом.
Частину роботи (задачу і геометричний матеріал) учень письмово оформлює на
аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з
математики. Тестові завдання виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями,
виданому вчителем. Усі письмові обчислення до завдань мають виконуватись
відповідно у зошиті і на аркуші з тестами.
Завдання для до формування змісту ІІ
варіанту підсумкової контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно
виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів ***
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
2.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами***
|
2
|
по 2 бали**
|
4 бали
|
3.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю ***
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4.
|
Завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
Разом
|
8
|
-
|
12 балів
|
* якщо неправильно виконано одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно виконано дві дії – 1 балом;
** якщо завдання виконано частково, воно оцінюється 1 балом.
***контрольна робота має містити одне завдання з геометричним матеріалом,
яке може бути подано в одному з позначених *** пунктів.
Немає коментарів:
Дописати коментар